Certyfikat „Zaczytana szkoła”

Certyfikat „Zaczytana szkoła”

W okresie od 4 listopada 2020 r. do 15 kwietnia 2021 r. nasza Szkoła uczestniczyła w XXXI edycji Ogólnopolskiego Konkursu „Zaczytana szkoła”, organizowanego przez Studium Prawa Europejskiego w Warszawie. Celem konkursu było rozwijanie czytelnictwa u dzieci i młodzieży w wieku szkolnym. W ramach projektu szkoła zobowiązana została do realizacji 5 z 9 zadań przewidzianych regulaminem.

Zadanie 1.
Szkolny konkurs ze znajomości lektur pod nazwą „Szkolny Mistrz Czytelnictwa”.
W turnieju mającym na celu wyłonienie Mistrzów Szkolnego Czytelnictwa wzięło udział 511 uczestników. Zgodnie z opracowanym regulaminem sprawdzenie poziomu wiedzy odbyło się on-line na czterech poziomach nauczania. Tytuł Mistrza Czytelnictwa uzyskali w kategorii klas:
pierwszych: Krzysztof Turecki
drugich: Radosław Adamus
trzecich: Maciej Wiatr
czwartych: Bartłomiej Fryczek

Zadanie 2.
Zaprojektowanie przez ucznia żywej okładki swojej ulubionej książki.

Przedmiotem konkursu było wykonanie autorskiej fotografii inspirowanej okładką wybranej książki. Młodzież wykonała swoje prace, wzorując się na okładkach zarówno lektur szkolnych, jak i tekstów fantazy, kryminałów, trillerów. Inspiracją dla uczestników były okładki:
Balladyny J. Słowackiego, Syzyfowych prac S. Żeromskiego, Szatana z siódmej klasy K. Makuszyńskiego, Tego obcego I. Jurgielewiczowej, Magicznego drzewa A. Maleszki, Nikt M. Kozak, Zginę bez Ciebie R. Ostaszewskiego. Uczniowie odwołali się również do Hobbita, czyli tam i z powrotem Tolkiena oraz Kosiarzy N. Shustermana.
Jury dokonało oceny prac i ogłosiło listę zwycięzców:
I miejsce: Dawid Jarzyna z kl. I CP za żywą okładkę Tego obcego Ireny Jurgielewiczowej,
II miejsce: Wiktor Chowaniec z kl. II CP za wykonanie okładki do tekstu Nikt Magdaleny Kozak,
III miejsce: Adam Cygan z kl. II DP za żywą okładkę Zginę bez Ciebie Roberta Ostaszewskiego.
Komisja wyróżniła również zaangażowanie Julity Zawadzkiej z kl. II EP, która przygotowała żywe okładki do Balladyny J. Słowackiego oraz Kosiarzy N. Shustermana.

Zadanie 3.
„Moje zakończenie” – konkurs literacki na napisanie nowego, zaskakującego zakończenia wybranej książki/opowiadania.

W kategorii nowe, zaskakujące zakończenie wybranej książki bezkonkurencyjny okazał się Paweł Wójcik z klasy 1C, który zajął I miejsce za zredagowanie nowego, nieoczekiwanego zakończenia „Opowieści wigilijnej” Charlesa Dickensa.

Zadanie 4.
Zorganizowanie konkursu dla uczniów, na napisanie recenzji ulubionej książki.

Do komisji konkursowej wpłynęło 38 prac. Uczestnicy konkursu poddali ocenie wiele tekstów literackich przede wszystkim powieści. Zainteresowaniem cieszyły się lektury, a wśród nich: Dżuma A. Camusa, Romeo i Julia W. Szekspira. Młodsi uczniowie chętnie sięgali po teksty ze szkoły podstawowej Kamienie na szaniec A. Kamieńskiego, Oskara i panią Różę E.E. Schmitta, Hobbita J.R.R. Tolkiena. Uczniowie klas trzecich i czwartych recenzowali m.in. Lalkę B. Prusa, Zbrodnię i karę F. Dostojewskiego.
Wiele tekstów wyszło poza kanon lektur szkolnych ku powieściom przygodowym, literaturze fantazy. Zainteresowaniem cieszyły się również kryminały i trillery. Młodzież poddała ocenie m.in.: Igrzyska śmierci S. Collins, Lśnienie S. Kinga, Rekruta R.  Muchamore, ReZero T. Nagatsukiego , Żniwiarza. Pustą noc P. Hendel, Darknet U. Poznanski, A. Strobel, Trzynaście powodów J. Ashera, Grube wióry R. Paczesia.

W kategorii recenzja ulubionej książki:
I miejsce zajął Kacper Błaszczyk z klasy 2CP,
II miejsce zajęła Julita Zawadzka z klasy 2EP,
wyróżnienie otrzymał Marcin Skrzyński z klasy 2CP.

Zadanie 4.
Samodzielne zapoznanie się uczniów z zawodem bibliotekarza, drukarza, pisarza i księgarza.
Już 18 lutego 2021 r. klasy 2CP, 2EP wzięły udział w spotkaniu z bibliotekarzem, pracownikiem Biblioteki Medycznej Uniwersytetu Jagiellońskiego, którego celem było zapoznanie młodzieży z zawodem bibliotekarza. Ze względu na panującą sytuację spotkanie zorganizowane zostało w aplikacji Teams. Uczniowie wysłuchali wykładu na temat zasobów, katalogów i zasad funkcjonowania nowoczesnego ośrodka łączącego bibliotekę z Centrum Innowacyjnej Edukacji Medycznej.
Młodzież miała okazję nie tylko zapoznać się ze zbiorami biblioteki, jej organizacją oraz ofertą. W czasie wykładu uczniowie usłyszeli liczne ciekawostki. Okazało się, że jest to nietypowa biblioteka, bowiem gromadzi tylko aktualnie obowiązujące pozycje książkowe. O jej nowoczesności świadczy również jeden z możliwych sposób wypożyczania, bowiem w trakcie składania zamówienia jako miejsce odbioru książek można wybrać książkomat. Dzięki niemu można zarówno szybko wypożyczyć, jak i oddać książki ze zbiorów biblioteki.
W ramach zadania zaplanowane zostały również wyjścia młodzieży do Biblioteki Medycznej UJ oraz zapoznanie z zawodem drukarza, a co za tym idzie wyjście m.in. do Poligrafii Salezjańskiej na Dębnikach. Niestety wycieczki zostały przesunięte ze względu na ogłoszone nowe obostrzenia sanitarne i wprowadzony lockdown.

Zadanie 5.
Ukończenie przez nauczyciela – bibliotekarza kursu „Rozwijanie czytelnictwa u dzieci i młodzieży w wieku szkolnym” organizowanego przez Studium Prawa Europejskiego w Warszawie.

Skip to content