Projekt „Jeszcze uczeń a juz kompetentny pracownik na rynku europejskim” powstał w odpowiedzi na potrzeby uczniów naszej szkoły dotyczące odbycia obowiązkowych praktyk zawodowych, podniesienia kompetencji językowych oraz kompetencji miękkich. Podniesienie tych kompetencji, mamy nadzieję, przyniesie realne korzyści i pozwoli uczniom na odniesienie zawodowego oraz osobistego sukcesu.
Kwalifikacja do projektu odbyła się na podstawie regulaminu, z którym uczniowie zostali zapoznani znacznie wcześniej ( lista zakwalifikowanych w załączniku).
Pierwszy etap projektu – przygotowanie
Na pierwszym etapie projektu uczniowie zostali podzieleni na grupy.
Grupa 1- elektronicy z klasy III A 6 osób
Grupa 2 – elektronicy z klasy III b 6 osób
Grupa 3 i 4 – informatycy z klasy III c 13 osób
Grupa 5 i 6 – informatycy z klasy III d 14 osób
Grupa 7 – elektrycy z klasy III f i g 5 osób
Grupa 8 – OŹE z klasy III e 7 osób
Podział na grupy będzie obowiązywał do końca trwania projektu. W tych grupach uczniowie będą uczestniczyli w zajęciach przygotowawczych i wykonywali zadania projektowe.
Każdy z uczestników projektu został objęty kursem przygotowawczym z zakresu języka angielskiego, kulturoznawstwa oraz kształcenia kompetencji miękkich. Każdy z uczniów miał możliwość uczestniczenia w 30 godz. zajęć językowo- kulturoznawczych oraz 12 godz. zajęć w zakresie kształcenia kompetencji miękkich. Do zadań beneficjentów należało nie tylko uczestnictwo w zajęciach ale również wykonywanie zadań np. słownik , prezentacja na temat sławnych Anglików, CV, List motywacyjny . Zadania były punktowane. Dla sprawnej komunikacji z uczestnikami projektu została utworzona grupa na Facebooku.
W czwartek 30.11 o godz. 14.30 w auli szkolnej, odbyło się szkolenie z zakresu udzielania pierwszej pomocy – jeden z punktów programowych naszego projektu.
Spotkanie z prawnikiem – Pawłem Woźniakiem, na temat odpowiedzialności prawnej za granicą odbyło się w czwartek (05.04) o godz.10.10 w auli szkolnej. W trakcie spotkania uczniowie mieli możliwość zadawania pytań i rozmowy na nurtujące ich problemy prawne.
W dniu 12.04 w auli szkolnej odbyło się spotkanie wszystkich uczestników projektu, ich rodziców z koordynatorami i opiekunami młodzieży podczas pobytu w Bournemouth.
Podróż i pobyt w Bournemouth
W sobotę 21.04 o godz. 9.30 grupa 51 uczniów ZSE nr 1 wraz z trzema opiekunami wyruszyła autokarem w stronę Bournemouth.
Przejazd 26 godzinny nieco męczący, ale obfitujący w atrakcje typu pokonanie kanału la Manche tunelem czy zwiedzanie juz w Anglii malowniczego Canterbury
Po zakwaterowaniu u rodzin angielskich w grupach kilkuosobowych przyszedł czas na przygotowania do podjęcia pracy. Odbyło się pierwsze ( z cotygodniowych) spotkanie z przedstawicielami firmy Training Vision czyli partnerem ze strony angielskiej.
Uczniowie zostali skierowani do zakładów pracy, sklepów, małych firm na rozmowy kwalifikacyjne . Pierwsze stresujące sytuacje- rozmowy w języku angielskim, pierwsze porażki i sukcesy. Po trzech dniach każdy z uczestników był przydzielony do odpowiedniego pracodawcy ( niektórzy jeszcze zmieniali swoje miejsce stażu) i rozpoczęła sie praca.
Na szczęście w organizacji czasu wolnego wspomagała nas firma Training Vision, która zapewniła naszej grupie opiekę osoby odpowiedzialnej za organizację czasu wolnego. Były więc wspólne spotkania i mecze siatkówki na plaży, wyjście na tradycyjny Fish and chips, quizy, gry terenowe, wyjścia do kina, ogniska.
Spacery a przede wszystkim weekendowe wycieczki odbywały się z opiekunami. Spacerowaliśmy wzdłuż wybrzeża na pobliskie klify, do pobliskiego portowego miasteczka Poole oraz Christchurch
Byliśmy w Winchester- kolebce państwa angielskiego ze słynną XI w katedrą, zamkiem z XII w., z jak głosi legenda stołem Króla Artura.
Odbyła sie także wycieczka statkiem wokół Old Harry’s Rocks i koleją parową do zamku Corfu Castle i do wycieczka do historycznego Oxfordu.
No i przede wszystkim spędziliśmy wspaniały weekend w Londynie, gdzie mimo nienajlepszej pogody udało się zwiedzić wszystkie najważniejsze miejsca. Londyn pozostawił niezapomniane wspomnienia.
Powrót do Krakowa – Ewaluacja i rozpowszechnianie rezultatów
W trakcie pobytu , na cotygodniowych spotkaniach całej grupy z firmą Training Vision uczniowie wypełniali ankiety ewaluacyjne. Po powrocie również przeprowadzono ewaluację.
Spotkanie uczestników i zaproszonych gości, celem podsumowania projektu odbędzie się 20.02.2019.
Rozpowszechnianie efektów na łamach prasy lokalnej: