„CZY ISTNIEJE WSPÓLNY KOD MŁODYCH EUROPEJCZYKÓW?”
To tytuł kolejnego przedsięwzięcia unijnego zrealizowanego w ramach projektu POWER w naszej szkole.
Celem projektu było kształtowanie kompetencji kluczowych, których nabywanie i doskonalenie wymagane jest na każdym etapie edukacyjnym, zgodnie z rozporządzeniem Ministerstwa Edukacji oraz zaleceniami Parlamentu Europejskiego i Rady Europy . Miał on więc wpłynąć na rozwój osobisty i wzmocnienie świadomości europejskiej beneficjentów. Zakładał on zapoznanie naszych uczniów z grupą młodzieży ze szkoły we Francji zarówno w ich życiu szkolnym jak i prywatnym. Autorki projektu (Magdalena Łabudzka oraz Magdalena Woźniak) zdają sobie sprawę , iż zmieniająca się rzeczywistość stawia nowe wyzwania przed uczniami, nauczycielami i wychowawcami. Globalizacja świata i Europy niesie za sobą ˛ bezsprzeczne korzyści, ale również powoduje pojawienie się˛ i wzrost nastrojów nacjonalistycznych i ksenofobicznych. Projekt powstał w odpowiedzi na zdiagnozowane problemy uczniów, które przeszkadzają im w odniesieniu życiowego i zawodowego sukcesu. Są to przede wszystkim radykalizacja poglądów i postaw oraz trudności w odnalezieniu się na europejskim rynku pracy, wynikające z postawy zamkniętej, niewystarczającej znajomości języków obcych oraz niedostatków zakresie kompetencji miękkich. Przedsięwzięcie zakładało przygotowanie i wyjazd do szkoły średniej we Francji. Szkoła i region zostały wybrane na zasadzie podobieństw i kontrastów. Projekt niemal od samego początku napotykał na przeszkody w związku z sytuacją epidemiczną w Europie. Pierwotnie wyjazd miał dojść do skutku w marcu 2020 a ostatecznie został zrealizowany w październiku 2021.Tym razem znowu ograniczenia pandemiczne wymusiły dokonanie niezbędnych korekt w programie pobytu , jednak szczęśliwie udało się zrealizować założenia. 14 uczniów z klasy 4C i 4 D, po drodze do celu, czyli miejscowości Hazebrouck we francuskiej części Flandrii ,dotarła samolotem do Brukseli . Tam zwiedziła jej zabytkowe centrum i Dzielnicę Europejską. Było więc zdjęcie przed siedzibą Komisji Europejskiej i spacer po Grand Place. Niezapomniane wrażenia pozostawiła podróż pociągiem TGV (koleją dużych prędkości) , zwiedzanie Lille. Ważnym punktem programu było zwiedzanie Dunkierki gdzie pierwsze kroki chłopcy z wychowawcami (panią Aleksandrą Kopacz i panem Arturem Łabudzkim) skierowali do Muzeum Operacji Dynamo, w trakcie której w 1940, przy wielkim zaangażowaniu brytyjskiej Royal Navy, ale i prywatnych jednostek pływających ewakuowano ponad 300 tys żołnierzy brytyjskich. Rzadko się jednak wspomina o tysiącach żołnierzy francuskich i belgijskich pozostawionych na plażach Dunkierki na pewną śmierć. Smutne pamiątki na tych pięknych plażach sprzed 80 lat do dziś dają do myślenia i znakomicie wpisuję się w temat wspólnego kodu młodych Europejczyków – tym razem była to wspólna historia.
W szkole w Hazebrouck odbyło sie też od spotkanie z przedstawicielką lokalnej Polonii. Równocześnie nasi uczniowie mieli szanse przedstawić swoje prezentacje o Polsce, Krakowie i o swojej szkole. Były też lekcje języka migowego, gotowania i zajęcia ” jak zostać perfekcyjnym tatą” , rozgrywki w gry planszowe oraz wspólne z młodzieżą francuską wyjście na kręgle
Młodzież wróciła do Krakowa pełna wrażeń emocji i wspomnień.
Tydzień poświęcili na poszukiwanie wspólnego kodu Młodych Europejczyków. Szukali go na pokładzie samolotu, ulicach wielokulturowej Brukseli, prowincjonalnego, ale uroczego Hazebrouck, malowniczego Lille, legendarnej Dunkierki. Szukali w parkach, sklepach, pociągach, ale przede wszystkim w zaprzyjaźnionej szkole. Czy go znaleźli ? Chyba tak. Tworzą go otwartość, radość życia i …..np media społecznościowe
W środę 27 października w auli szkolnej odbyło sie jego podsumowanie w którym uczestniczyła pani dyrektor Wydziału Edukacji Urzędu Miasta Krakowa Anna Domańska, dyrekcja szkoły. nauczyciele. uczniowie