Informacje

REGULAMIN

ZESPOŁU SZKÓŁ ELEKTRYCZNYCH Nr1
W KRAKOWIE
I. Podstawa prawna
Podstawę prawną regulaminu stanowi Statut Zespołu Szkół Elektrycznych Nr 1 w Krakowie.
II. Postanowienia ogólne
1. Internat jest placówką opiekuńczo-wychowawczą, działającą w ramach Zespołu Szkół Elektrycznych Nr 1
w Krakowie, przeznaczoną dla uczniów kształcących się poza miejscem stałego zamieszkania.
2. Regulamin określa zasady działalności internatu.
3. Postanowienia obowiązują wszystkich przebywających na terenie internatu.
4. Wszyscy mieszkańcy podlegają tym samym prawom i obowiązkom.
5. Każdy mieszkaniec internatu jest zobowiązany znać i przestrzegać postanowienia regulaminu.
6. Osoby nie będące mieszkańcami przebywające w internacie podporządkowują się poleceniom Kierownika lub
wychowawców.
7. Regulamin wchodzi w życie z dniem przyjęcia przez Radę Pedagogiczną Szkoły.
III. Cele i zadania internatu
1. Celem internatu jest umożliwienie uczniom realizacji kształcenia, wspomaganie opiekuńczo-wychowawczej
roli szkoły i rodziny oraz stwarzanie optymalnych warunków dla rozwoju zainteresowań i uzdolnień.
2. Internat zapewnia wychowankom stałą opiekę i realizację procesów wychowawczych w czasie odbywania
przez nich nauki poza miejscem stałego zamieszkania.
3. Do zadań internatu należy:
A. Zapewnienie wychowankom zakwaterowania za częściową odpłatnością i pełnego wyżywienia wg ustalonej
stawki. Warunkiem zamieszkiwania jest wykupienie całodziennego wyżywienia.
B. Zapewnienie właściwych warunków sanitarno-higienicznych i bezpieczeństwa.
C. Zapewnienie właściwych warunków do nauki, rozwijania zainteresowań i uzdolnień.
D. Stwarzanie warunków do uczestnictwa w kulturze oraz organizowania własnych imprez kulturalnych,
oświatowych, sportowych i turystycznych.
E. Upowszechnianie różnych form aktywności fizycznej i dbałości o własny stan zdrowia.
F. Wdrażanie do samodzielnego wykonywania różnych prac porządkowo-gospodarczych.
G. Rozwijanie samorządności wychowanków, ich samodzielności i zaradności życiowej.
H. Zapewnienie warunków do korzystania z podręcznej biblioteki, internetu, pomieszczeń cichej nauki,
dostępnych programów telewizyjnych i innych udogodnień socjalnych.
IV. Organizacja internatu
1. Internat jest czynny 7 dni w tygodniu. Jeden raz w miesiącu występuje obowiązkowy wyjazd do domu.
Internat jest zamykany w porze nocnej.
2. Mieszkańcy internatu podzieleni są na grupy wychowawcze.
3. Opiekę wychowawczą nad grupą sprawuje wychowawca.
4. Kadrę pedagogiczną stanowią Kierownik i wychowawcy internatu.
5. W celu realizacji zadań opiekuńczo-wychowawczych działa Rada Wychowawcza, w skład której wchodzą
pracownicy pedagogiczni internatu.
6. Rada Wychowawcza dokonuje analizy działalności opiekuńczo-wychowawczej oraz formułuje wnioski
zmierzające do stałego podnoszenia jej poziomu.
7. Przewodniczącym Rady Wychowawczej jest Kierownik Internatu.
8. Kierownik, Rada Wychowawcza oraz poszczególni wychowawcy grup współpracują w działalności
opiekuńczo-wychowawczej z rodzicami, opiekunami, nauczycielami szkół mieszkańców internatu.
9. Kierownik Internatu i Rada Wychowawcza mogą występować w sprawach dotyczących zachowania i nauki
do szkół mieszkańców internatu.
10. Podstawą realizacji zadań opiekuńczo-wychowawczych internatu jest plan pracy opiekuńczo- wychowawczej
opracowany przez Radę Wychowawczą Internatu i zatwierdzony przez Radę Pedagogiczną Szkoły.
11. Plan pracy opiekuńczo-wychowawczej uwzględnia czas na naukę, pracę na rzecz internatu i środowiska,
rozwój zainteresowań, zajęcia kulturalne i sportowe oraz inne formy wypoczynku i rozrywki.
12. Wychowankowie stanowią samorząd internatu.
13. Celem działalności samorządu jest świadome współuczestnictwo w funkcjonowaniu społeczności
zamieszkałej w internacie.
14. Pracami samorządu internatu kieruje Młodzieżowa Rada Internatu, która składa się z zarządu MRI i zespołów
/sekcji/ zadaniowych. Kadencja MRI trwa 1 rok szkolny. Zespoły zadaniowe /sekcje/ współpracują
z wychowawcami.
15. Opiekę nad Młodzieżową Radą Internatu sprawuje wychowawca wybrany przez młodzież.
16. Młodzieżowa Rada Internatu może przedstawiać Kierownikowi Internatu, Dyrektorowi Szkoły, Radzie
Wychowawczej Internatu oraz Radzie Pedagogicznej Szkoły wnioski we wszystkich sprawach związanych
z działalnością opiekuńczo-wychowawczą placówki, w tym wnioski do planu pracy opiekuńczo-
wychowawczej.
17. Młodzieżowa Rada Internatu ponosi współodpowiedzialność za realizację zadań określonych w planie pracy
opiekuńczo-wychowawczej.
18. Zasady wybierania i działania MRI określa odrębny regulamin /załącznik do regulaminu/.
19. W internacie mogą działać organizacje młodzieżowe i społeczne. Zgodę na działalność tych organizacji
wydaje Dyrektor Szkoły. Zadania tych organizacji określają ich statuty.
20. Wewnętrzne życie wychowanków internatu regulują przepisy porządkowe opracowane przez Kierownika
Internatu, opiniowane przez Radę Wychowawczą. Stanowią one integralną część regulaminu internatu.
21. Kierownik Internatu oraz wychowawcy podejmują decyzje zgodnie z posiadanymi kompetencjami.
22. W sytuacjach, które nie są ujęte w regulaminie mają zastosowanie przepisy ogólnie obowiązujące oraz
zarządzenia Kierownika Internatu.
V. Wychowankowie
1. O przyjęcie do internatu może ubiegać się każdy uczeń mieszkający poza terenem Krakowa.
2. Uczniowie innych szkół mogą zostać mieszkańcami internatu po akceptacji przez Radę Wychowawczą
Internatu.
3. Podanie o przyjęcie do internatu składa uczeń (rodzice, opiekunowie) w trybie określonym przez Dyrektora
ZSE Nr 1. Przyjęcie następuje po złożeniu dokumentów wg wykazu /załącznik do regulaminu/ i potwierdzenia
szkoły, do której uczeń uczęszcza.
4. Na przyjętych do internatu ciąży obowiązek zameldowania na pobyt czasowy /procedura zameldowania
w załączeniu/.
5. Wszystkie zmiany danych osobowych występujące w czasie zamieszkiwania (miejsce zamieszkania, szkoła,
klasa itp.) mieszkaniec ma obowiązek niezwłocznie zgłosić wychowawcy.
6. Uczniowi, który nie został przyjęty do internatu przysługuje odwołanie do Dyrektora ZSE Nr 1.
7. Młodzież wyjeżdżająca z internatu ma obowiązek udania się do domu. W innych przypadkach rodzice
/opiekunowie/ zobowiązani są poinformować o tym wychowawców w internacie. Na czas wyjazdu mieszkańca
z internatu rodzice /opiekunowie/ ponoszą odpowiedzialność za zdrowie i bezpieczeństwo swojego dziecka.
Wyjeżdżający obowiązani są wpisać się do zeszytu wyjazdów.
8. Rodzice /opiekunowie/ winni przekazać do internatu informacje o stanie zdrowia dziecka, przewlekłych
chorobach i zażywanych lekach.
9. Mieszkańcom internatu zabrania się:
A. Posiadania i picia alkoholu, palenia papierosów, posiadania, dystrybucji i używania narkotyków i innych
środków odurzających.
B. Samowolnego przemieszczania sprzętów i wyposażenia między pokojami.
C. Wynoszenia z jadalni talerzy i sztućców.
D. Zamykania się w pokojach w sposób utrudniający wejście wychowawcom.
E. Przebywania poza własnymi pokojami po godzinie 22.00 bez wiedzy i zgody wychowawców.
F. Przebywania poza internatem po godzinie 21.00. Powrót do godziny 22.00 może być uwzględniony tylko
w przypadku udziału w zorganizowanych zajęciach poświadczonych przez rodziców /opiekunów/ lub szkołę.
G. Przyjmowania gości po godzinie 21.30.
H. Zachowań nieetycznych, naruszających godność innych osób.
10. Wychowanek ma prawo do:
A. Zakwaterowania (za częściową odpłatnością) i pełnego, odpłatnego wyżywienia.
B. Korzystania z pomieszczeń, urządzeń i pomocy dydaktycznych internatu służących do nauki własnej,
rozwijania i pogłębiania zainteresowań i uzdolnień.
C. Wypoczynku i uczestnictwa we wszystkich zajęciach organizowanych w internacie oraz w porozumieniu
z wychowawcą, w innych zajęciach kulturalnych, sportowych, turystycznych i edukacyjnych w środowisku.
D. Korzystania z pomocy wychowawców w rozwiązywaniu problemów osobistych oraz we wszystkich
sprawach dotyczących nauki i zamieszkania w internacie.
E. Współuczestnictwa poprzez przedstawicielstwo samorządowe w decydowaniu o sprawach
wychowawczych i organizacyjnych internatu.
F. Przyjmowania osób odwiedzających na terenie internatu w wyznaczonych pomieszczeniach za wiedzą
i zgodą wychowawcy i przy przestrzeganiu przepisów porządkowych. Odwiedzający przedstawia
wychowawcy dyżurującemu dokument tożsamości.
G. Opuszczania internatu w czasie wolnym do godz. 21.00 za wiedzą i zgodą wychowawcy oraz po wpisaniu się
do zeszytu wyjść.
H. Zwolnienia z nauki własnej w uzasadnionych przypadkach.
I. Korzystania z TV po godzinie 22.00 za zgodą Kierownika lub wychowawcy dyżurującego (filmy,
programy sportowe o dużych wartościach wychowawczych) pod warunkiem, że nie zakłóci to spokoju
innych mieszkańców internatu.
11. Do obowiązków wychowanka mieszkającego w internacie należy:
A. Wykorzystać efektywnie czas i warunki do nauki. Uczestniczyć w zajęciach szkolnych.
B. Przestrzegać postanowień przepisów porządkowych i bezpieczeństwa. Stosować się do
ramowego porządku dnia. O nieprawidłowościach informować wychowawców.
C. Dokonywać terminowych wpłat za zakwaterowanie i wyżywienie. Zgłaszać w przypadku uzasadnionej
nieobecności rezygnację z wyżywienia.
D. Utrzymywać czystość, porządek i estetykę pomieszczeń mieszkalnych , gospodarczych, użytkowych
i otoczenia zewnętrznego.
E. Dbać o sprzęt i urządzenia internackie, a za zawinione zniszczenia ponosić odpowiedzialność
materialną.
F. Dokonywać drobnych napraw sprzętu i poprawiać wystrój pokojów mieszkalnych.
G. Uczestniczyć w doraźnych pracach na rzecz internatu i środowiska.
H. Pełnić rzetelnie dyżury porządkowe na portierni i okresowe obowiązki pokoju dyżurnego na kondygnacji
mieszkalnej /wg odrębnych uregulowań stanowiących załącznik do regulaminu/.
I. Podporządkować się poleceniom i ustaleniom Kierownika, wychowawców i postanowieniom Młodzieżowej
Rady Internatu.
J. Każdorazowo zgłaszać wychowawcy wyjścia oraz wyjazdy i powroty w ciągu całego tygodnia.
K. Odnosić się z szacunkiem do innych osób.
L. Przestrzegać zasad kulturalnego zachowania się w każdym miejscu.
M. Zachować spokój, przestrzegać ciszy nocnej w godzinach od 22.00 do 6.00.
N. Oszczędzać i prawidłowo użytkować energię elektryczną oraz wodę.
O. W razie choroby lub wypadku niezwłocznie zgłosić ten fakt wychowawcy dyżurującemu. Wyjechać do
domu na czas choroby.
P. Dbać o zdrowie, wystrzegać się szkodliwych nałogów, dbać o higienę osobistą, estetykę ubioru, kultury
słowa i bycia.
R. Poinformować Kierownika lub wychowawcę o rezygnacji z miejsca w internacie i terminie wyprowadzenia
się – osobiście przez osoby pełnoletnie oraz przez rodziców osoby niepełnoletnie.
12. W działalności wychowawczej internatu ma zastosowanie system nagród i kar określony w odrębnym
załączniku.
13. Za szczególnie rażące naruszanie zasad współżycia społecznego , szkodliwy wpływ na
mieszkańców oraz w przypadku nie wywiązywania się z obowiązków, o których wyżej mowa wychowanek
może utracić prawo zamieszkiwania w internacie.
Decyzję o usunięciu wychowanka z internatu po zaopiniowaniu przez Radę Wychowawczą podejmuje
Kierownik Internatu.
Od decyzji , o której mowa wychowanek może odwołać się do Dyrektora Szkoły.
Wychowanek usunięty ze szkoły traci prawo do zamieszkiwania w internacie.
ZAŁĄCZNIK DO REGULAMINU INTERNATU ZSE NR 1
WYCHOWAWCZY SYSTEM NAGROD I KAR.
1. Wychowankowie szczególnie wyróżniający się mogą być nagrodzeni:
– pochwałą wychowawcy
– pochwałą Kierownika Internatu
– dyplomem uznania
– nagrodą rzeczową
– listem pochwalnym do rodziców /opiekunów/ i szkoły.
2. W przypadku rażącego naruszania zasad współżycia w internacie i przepisów porządkowych wychowanek
może zostać ukarany:
– upomnieniem wychowawcy
– upomnieniem Kierownika Internatu
– naganą Kierownika Internatu
– naganą Rady Wychowawczej z ostrzeżeniem o konsekwencjach oraz zawiadomieniem rodziców
/opiekunów/ i szkoły
– usunięciem z internatu decyzją Kierownika Internatu po zasięgnięciu opinii Rady Wychowawczej Internatu.
3. Rada Wychowawcza dopuszcza warunkowe, czasowe, pozostawienie mieszkańca w internacie poprzez
zawieszenie wykonania kary, dając możliwość wykazania się poprawą zachowania.
4. Kary porządkowe są odnotowane w dokumentacji internatu.
Rodzaj kary jest adekwatny do przewinienia i ma charakter wychowawczy.
5. Uczeń ma prawo odwołać się od kary do Dyrektora Szkoły.
6. Bez stosowania gradacji kar uczeń może utracić prawo zamieszkiwania w internacie w przypadku:
– Stwarzania sytuacji zagrażających bezpieczeństwu i zdrowiu innych.
– Posiadania, dystrybucji i używania narkotyków i innych środków odurzających .
– Spożywania alkoholu.
– Kradzieży.
– Naruszenia godności i nietykalności osobistej innych osób.
– W sytuacji gdy stosowane kary wymienione wyżej nie odniosły pozytywnych skutków.
– Wejścia w konflikt z prawem czego wynikiem jest kara ograniczenia lub pozbawienia wolności.
– Rażącego przekraczania ogólnie obowiązujących norm moralnego zachowania i postępowania.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *