Relacja uczestników projektu „Zawodowe Rozdroża” w Niemczech

WYCIECZKA PO EUROPEJSKIM OBSZARZE OCHRONY KRAJOBRAZU FLORY I FAUNY SAKSONI

W dniu 12 maja po planowych zajęciach wybraliśmy się na pieszą wycieczkę po przylegającym do Wechlitz obszarze chronionym. Jest to jeden z najstarszych terenów chronionych w Niemczech, objęty ochroną od 1911 roku, obejmujący 1.67 ha. Obejmuje tereny bagienne i podmokłe poprzecinane rzekami i kanałam,i które są siedliskami ptactwa, a także sowy. Jest to ostatnie skupisko sasanki zwyczajnej w Saksoni. Posiada specjalny status ochrony rangi europejskiej.

DREZNO

Drezno jest stolicą Saksonii, położone jest nad rzeką Łabą. Poprzez stulecia było domem dla królów Saksonii oraz Książąt Elektorów Świętego Cesarstwa Rzymskiego. Najsłynniejszym z nich był prawdopodobnie August II Mocny, który także był pierwszym władcą Polski z saskiej dynastii Wettynów. Centrum miasta wybudowane w stylu barokowym oraz rokoko przyczyniło się to tego, że miasto nazywano skarbczykiem lub też Florencją Północy. Znaczna część historycznego centrum miasta została zniszczona w bombardowaniu dywanowym miasta dokonanym przez brytyjskie oraz amerykańskie siły powietrzne. Miasto zostało odbudowane po wojnie. Drezno jest jednym z najbardziej „zielonych” miast w Europie.

Drezno zwiedzaliśmy przez 2 godziny z panią przewodnik a następnie sami z naszymi opiekunami. Najpierw zobaczyliśmy zabudowę starego miasta. Potem przeszliśmy pod operę (Semperoper -uznawana jest za jedną z piękniejszych na świecie, znana jest także z doskonałej akustyki oraz premier oper Wagnera oraz Straussa) a dalej spacerem na górne tarasy pałacu Zwinger skąd podziwialiśmy przepych pałacowych ogrodów i barokowe budowle. (Pałac Zwinger to jeden z najlepiej znanych barokowych pałaców w Niemczech, a także jedna z bardziej popularnych atrakcji turystycznych w mieście. Obiekt posiada Nimfeum w stylu grecko-rzymskim, urządzone z wielkim przepychem. Nazwa budynku pochodzi od jego pierwotnego położenia pomiędzy zewnętrznymi a wewnętrznymi murami miasta. W pałacu można podziwiać drugą największa na świecie kolekcje porcelany, pawilon matematyczno-fizyczny w którym znajdują się kolekcje instrumentów naukowych z XIII i XIX wieku, oraz liczne zegary. W zachodniej części pałacu mieści się muzeum zoologiczne, a także wystawa na temat zwierząt w sztuce. Na terenie pałacu znajduje się Galeria Malarstwa Starych Mistrzów, w której wystawione są dzieła flamandzkich oraz holenderskich malarzy takich jak van Dyck, Rubens, Rembrandt oraz Vermeer. podziwiać można malowidła europejskich artystów, a przede wszystkim renesansowe dzieła Raphaela oraz Botticelli.

W muzeum historycznym wystawione są broń i zbroje, między innymi strzelby myśliwskie z XVI i XVIII wiek, zbroja Krystiana II elektora Saksonii, a także symbole władzy królewskiej Augusta II Mocnego)

Dalej przeszliśmy pod zamek. Zobaczyliśmy mały dziedziniec z przejściem do skarbca oraz ciągle remontowany Wielki Dziedziniec. Następnie udaliśmy się w kierunku Szklanej Manufaktury VW. Po drodze zobaczyliśmy jeszcze Frauenkirche – luterański Kościół Marii Panny. (Kościół oryginalnie wybudowany jako rzymsko-katolicki, lecz stał się kościołem protestanckim w trakcie reformacji. Świątynia uznawana jest za doskonały przykład protestanckiej architektury sakralnej, posiada ona jedną z większych kopuł w Europie).

Po Szklanej Manufakturze oprowadziła nas sympatyczna pracownica VW. Zobaczyliśmy cykl montażowy najnowszego elektrycznego samochodu volkswagena E – Golfa (kwiecień 2017). W dniu naszej wizyty w VW był dzień otwarty zakładu. Można było przejechać sie najnowszym samochodem elektrycznym po ulicach Drezna. Niestety w czasie zwiedzania nie można było robić zdjęć. Po zakończeniu zwiedzania Szklanej Manufaktury udaliśmy się do kolejki podwieszanej Schwebebahn (to najstarsza na świecie kolej podwieszana, stanowiąca element publicznego transportu miejskiego. Jedyna pod względem konstrukcji w całej Europie. Całkowita długość trasy wynosi 274 metry, a różnica między końcowymi punktami to 84 metry) z której podziwialiśmy panoramę Drezna. Potem przejechaliśmy na dworzec kolejowy Dresden-Neustadt skąd wróciliśmy do Wechlitz

DDR i ZOO

W niedziele 14 maja zwiedzaliśmy Muzeum Niemieckiej Republiki Demokratycznej. Tym razem oprowadzanie odbyło się w języku polskim choć z 40 minutowym opóźnieniem. Pani przewodnik w ciągu 2 godzin opowiadania przybliżyła nam historie Niemiec widzianą oczami Niemców od roku 1933 (dojście Hitlera do władzy wyborach parlamentarnych) do czasów współczesnych. Nawiązując do historii Polski pokazała wpływ Polski na zmiany w Niemczech (upadek muru berlińskiego). Zobaczyliśmy także eksponaty z czasów NRD oraz wiele zdjęć i dokumentów. Po tej ciekawej lekcji historii udaliśmy się na relaks do ogrodu zoologicznego w Lipsku (najstarszego zoo w Europie). Tam znaleźliśmy się w fascynującej dżungli w samym środku miasta. Pływaliśmy łodziami, oglądaliśmy zwierzęta które tutaj na wybiegu nie są ograniczone klatkami. Różnorodność roślin spowodowała że czuliśmy się jak w wielkim ogrodzie

BMW

W poniedziałek, 15 maja grupa elektryków udała się do Lipska na zwiedzanie fabryki BMW. Po fabryce oprowadzał nas pracownik zakładu w języku angielskim. Poznaliśmy historie powstania fabryki, zwiedziliśmy lakiernię oraz całą linie montażową BMW, na koniec otrzymaliśmy smycze na pamiątkę które w sklepiku firmowym kosztowały 25 euro. Niestety na terenie zakładu nie wolno było robić zdjęć